Ontwerper Jie Chen in het depot van het Tropenmuseum in Amsterdam. Foto: Tropenmuseum

Young talents

Vier jonge ontwerpers reflecteren in de nieuwe tentoonstelling Plastic Crush op de relatie tussen mens en plastic. Elke ontwerper heeft zich laten inspireren door zelfgekozen collectiestukken uit de tijd vóór de uitvinding van plastic uit onze depots. Vanuit die inspiratie ontwikkelden ze nieuw werk voor de tentoonstelling. Maak kennis met de vier ontwerpers: Daria Biryukova, Jie Chen, Gundega Strauberga en Lena Winterink.

Daria Biryukova (Studio Mixtura)

Daria Biryukova (1989) studeerde in 2015 af aan de University of Applied Arts in Wenen. In hetzelfde jaar richtte ze Studio Mixtura op. Biryukova is een design alchemist met een fascinatie voor het  experimenteren met afval en rauwe materialen. Ze is op zoek naar slimme, duurzame en mooie oplossingen voor het dagelijks leven.

Daria Biryukova (Studio Mixtura) 
Foto: Roza Schous

Natural versus Synthetic

Daria Biryukova heeft zich in het museum laten inspireren door een set synthetische kleuren uit 1983 die werd gebruikt om schaduwpoppen te kleuren voor een Karagöz theater in Turkije. Vanuit een sterke interesse in materialen en processen, startte ze een onderzoeksreis naar natuurlijke en synthetische kleurstoffen. Ze interviewde diverse experts en toont acht kunstwerken met acht unieke kleuren, zowel synthetisch als natuurlijk.

“I believe in design as a powerful and productive treatment that could help us to build a cleaner future and a better environment for everyone. Designers can bring things into perspective, look at a problem upside down and around, to unmask and reveal the stereotypes and common beliefs.”
Daria Biryukova

Jie Chen

Jie Chen is product designer en keramist. Ze studeerde in 2015 af aan Design Academy Eindhoven en richtte daarna Studio Jie Chen om te werken aan product design. In 2020 richtte Chen het sub-merk 'Seven And Half' op. Onder dat merk focust ze zich op het ontwerpen en produceren van keramieken gebruiksvoorwerpen. Ook geeft Chen cursussen en workshops over keramiek om kennis en verschillende methodologieën te delen en over te dragen.  

Jie Chen

Artifiction

Jie Chen heeft zich laten inspireren door een 19e-eeuwse draagmand met waterkruik en een bamboetelefoon uit Indonesië. Ze wil duurzame materialen verkennen, en daarnaast een manier vinden om de herinneringen en verhalen die achter voorwerpen schuil gaan, vast te houden. Voor Plastic Crush verzamelde Jie Chin woorden en zinnen van mensen, geschreven op porselein papier. 

Gundega Strauberga

Gundega Strauberga studeerde in 2020 af aan de Design Academy in Eindhoven. Strauberga is gefascineerd door de dialoog tussen mensen en hun omgeving. Ze is geïnteresseerd in de gereedschappen die mensen uitvinden in reactie op verandering, en door de frictie die kan ontstaan door het toepassen van deze gereedschappen. Zo maakte Strauberga voor haar afstudeerproject Beachcombers objecten van gedumpte visnetten. Sinds kort is Strauberga deel van het Yksi Young Talent Team, waarin ze tentoonstellingen cureert en plant.

Gundega Strauberga

Roses Are Blue, Violets Are Red: An Anthropocentric Arcadia

Gundega Strauberga liet zich inspireren door kunstbloemen uit de collectie van het Tropenmuseum. Deze objecten hebben haar interesse gewekt om onderzoek te doen naar kunstmatigheid in relatie tot natuur. Ze reflecteert op de poging van mensen om natuur in andere materialen eeuwig te maken en zo de natuur te omzeilen.

"The blurry dialogue between “nature” and the artifice has always been at the core of my design interest; I collect the evidence of human world-making peculiarities and transform it into visual narratives."
Gundega Strauberga

Lena Winterink

Lena Winterink studeerde af aan de Design Academy in Eindhoven. Haar focus ligt op de verhalen die ze kan vertellen met haar design. Ze werkt met fotografie en textiel, en ontwikkelt materialen en beelden die mensen kunnen inspireren om na te denken en te reflecteren op hun dagelijkse gewoontes en omgeving. Met haar werk wil Winterink dat wat vaak onopgemerkt blijft accentueren, zodat we ons bewust worden hoe kostbaar onze wereld is.

Lena Winterink

Made In

Lena Winterink liet zich inspireren door vijf kledingstukken die gemaakt werden op verschillende continenten en van verschillende, lokale materialen. Ze vroeg zich af welke materialen we tegenwoordig dragen. Waar komen die vandaan? Wie heeft ze gemaakt? Wat betekent de plaats van productie nog? Wat weten we als er op een label ‘Made in…’ staat? Ze werkte voor Plastic Crush aan een mantel, volledig gemaakt van tientallen ‘Made in’-labels van afgedankte kledingstukken.

"Design is een tool om maatschappelijke onderwerpen begrijpelijk en letterlijk tastbaar maken. Ik zoek naar elementen die voor iedereen herkenbaar zijn. Niet door bij het grote te beginnen, maar juist door iets ogenschijnlijk kleins te ontrafelen."
Lena Winterink

Over het Young Talents-programma

Vier jonge talenten kregen de opdracht zich te laten inspireren door objecten uit onze pre-plastic collectie en vanuit hier, onder begeleiding van Leonne Cuppen (eigenaar Yksi expo en initiatiefnemer van The Embassy of Rethinking Plastic), nieuwe ideeën te ontwikkelen. De kennis van onze conservatoren en het Research Center for Material Culture, onze museumdatabase en een bezoek aan ons depot, vormden de basisinspiratie voor nieuwe ontwerp die getoond worden in de tentoonstelling Plastic Crush. Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven 2022 worden de vier talenten en de samenwerking met het museum gepresenteerd in een pop-up expo. Hier krijgen de bezoekers alvast een voorproefje van Plastic Crush.