In de tentoonstelling zijn meerdere Japanse prenten te zien die Kabuki theater uitbeelden, waaronder deze. Dat deze prent een licht erotische lading heeft, is geen toeval. De mannelijke acteur die de jonge geisha speelt weet precies hoe hij moet bewegen om overtuigend vrouwelijk te zijn. Het personage hangt aan de armen van haar belager, zodat die zijn zwaard niet kan gebruiken. Door de worsteling komen de onderkimono en een klein stukje been in beeld.
Wat gebeurt er als je speelt met gender, het omdraait, mixt of zelfs loslaat? Theater is er een ideaal platform voor. Mannelijke, vrouwelijke of andere genderkenmerken worden dan op overdreven manier in de verf gezet. Zo spelen in het Japanse Kabuki-theater mannen de vrouwenrollen.
De tentoonstelling stelt je de vraag:
Kom je spelen met gender?
Kabuki theater
Hatsjepsoet
In de tentoonstelling is ook een borstbeeld van Hatsjepsoet te zien. Hatsjepsoet was tussen 1479 en 1458 v.C. de eerste vrouwelijke farao van Egypte. Zij liet zich vaak afbeelden als man met een opgeplakte valse baard. Daardoor denken mensen vaak dat ze aan crossdressing deed of niet exclusief mannelijk of vrouwelijk was. Anderen zijn van mening dat ze op een fluïde manier met gender omging om zo haar macht in stand te houden.