Made in China: Ontmoet Chinese makers
Ontmoet Chinese makers

Verhalen uit de community

Ontmoet Chinese makers

In deze videoreeks nemen drie hedendaagse makers uit de Chinese gemeenschap ons mee in hun creatieve wereld. Wat betekent 'Made in China' vandaag voor hen? Samen laten ze zien dat 'Made in China' veel meer is dan een label, het is ook een verhaal over creativiteit, verbinding en de betekenis van maken vandaag. Hun perspectieven sluiten aan bij de tentoonstelling Made in China.

Pete Wu

Pete Wu is journalist, schrijver en documentairemaker. In 2019 verscheen zijn debuut De bananengeneratie. Dat werd genomineerd voor de Brusseprijs 2020 voor het beste journalistieke boek, en door Theater Oostpool bewerkt tot een gelijknamig theaterstuk dat in 2022-24 door Nederland toerde. In 2020 verscheen de documentaireserie Pete en de Bananen op NPO3. 

Hij was gastcolumnist bij de Volkskrant, werd uitgeroepen tot NRC Talent 2020 en Volkskrant Talent 2021, en is ambassadeur voor Pride Amsterdam, FENIX, het Nederlands Dans Theater en Holland Festival. Pete publiceerde eerder proza in De Gids, DIG, Extra Extra Magazine, De Revisor en de eerste Sampler van uitgeverij Das Mag.

Ting Gong

Ting Gong is een Chinese modeontwerper en kunstenaar, woonachtig in Amsterdam, Nederland. Haar multidisciplinaire werk omvat modeontwerp, textiele installaties en scenografie. Gong heeft een onderscheidende positie ontwikkeld op het snijvlak van mode en ruimtelijke vertelling, waarbij ze thema’s verkent als culturele tussenruimte, vrouwelijkheid, tijdelijkheid en verbondenheid.

Sinds 2020 werkt zij aan A Way of Wearing, een twintigjarig kunstproject dat de duurzaamheid van kleding en de relatie tussen maker en drager bevraagt.

Kexin Hao

Kexin Hao (geboren in 1993, Peking) is een beeldend kunstenaar gevestigd in Den Haag. Haar interdisciplinaire praktijk beweegt zich tussen kunst, design en theater, met een sterke focus op performance. Ze combineert verschillende media, waaronder video, drukwerk, choreografie en muziek. Ze laat zich inspireren door archetypen uit de popcultuur, zoals aerobics, videogames, online streaming en poppentheater om het publiek speelse en participatieve ervaringen te bieden.

De kern van haar werk ligt in het creëren van ervaringen die geschiedenis, samenleving en cultureel erfgoed belichten via lichamelijke betrokkenheid. Ze onderzoekt de relatie tussen het menselijk lichaam, collectief geheugen en politieke propaganda, evenals de verstrengeling van mens en ongedierte binnen gezondheids- en hygiënecampagnes.