Het Tropenmuseum vroeg de Britse kunstenaar Susan Stockwell een kunstwerk te maken over het Nederlands koloniale verleden en zijn hedendaagse betekenis. Het werk kreeg de vorm van een jurk, geïnspireerd door verschillende historische modeperioden, en is gemaakt van landkaarten. Die verwijzen niet alleen naar landen maar ook naar handel en grenzen en daarmee naar machtsverhoudingen.
Als je goed kijkt zie je dat het gaat om voormalige Nederlandse koloniën: Suriname, Indonesië en het Nederlandse Caraïbische Gebied. Het welvarende Nederland ligt bovenop Suriname, in het lijfje van de jurk. De wegen en snelwegen druipen als bloed langs de mouwen. Het schip in de buik, het centrum van het lichaam, heeft een zeil van een Antilliaans bankbiljet.
De sleep van de modieuze Europese jurk is gemaakt van Surinaamse angisa’s, hoofddoeken, geprint met landkaarten. Hier en daar steken donkere bloemen af tegen de blauwe zeeën, gevouwen van een type batik, symbool voor Indonesië. Al deze symbolen spreken over een erfenis van onze gedeelde geschiedenis waar iedereen mee moet dealen.
Susan Stockwell werkt met technieken als beeldhouwen, installatie, collage en film. Ze onderzoekt koloniale geschiedenissen, sociale gerechtigheid, internationale handel en feminisme. Haar werk is over de hele wereld tentoongesteld.
Susan Stockwell, Verenigd Koninkrijk; 2018; papier, katoen, computerkabels