Lamak

Tempelversieringen

Voorafgaand aan ieder tempelfeest wordt een tempel mooi versierd om de goden te kunnen ontvangen. Bekijk hieronder hoe dat gaat.

Schrijnen worden gewikkeld in doeken en versierd met decoraties gemaakt van palmbladeren. Een schrijn is een tijdelijke zetel voor de goden, meestal in de vorm van een huisje op een hoge sokkel  en vaak met een getrapt dak. De deurtjes van het huisje staan veelal open, zodat er kleine offers ingelegd kunnen worden. Tijdens een tempelfeest wordt hierin het godenbeeldje gezet waarin de echte god tijdelijk plaatsneemt. Na afloop van het ritueel vertrekt de god weer naar de hemel en wordt het beeldje weer ergens anders bewaard. De schrijn is dan dus weer leeg.

Ook maken voorwerpen van aan elkaar bevestigde munten met een gat in het midden, kepeng, en kleurige kralen vaak deel uit van de versieringen. Deze salang, ‘hangende versieringen’ hebben meestal ook mooi houtsnijwerk in de vorm van gekroonde slangen, naga

Tempelversiering

Lamak

De belangrijkste tempelversiering is de lamak. Dit is een rechthoekige, langwerpige loper, die wordt opgehangen aan de voorkant van iedere tempelschrijn of offeraltaar. Deze loper vormt een verbinding tussen hemel en aarde waarlangs op symbolische wijze de uitwisseling tussen offers en zegeningen plaatsvindt. De motieven beelden de verticale ordening van de kosmos uit en de bronnen van leven. Dit komt voort uit het hindoeïsme. 

Lamak

Grote en kleine wereld

Het hindoeïsme op Bali is een synthese van hindoeïsme en inheemse vormen van verering van voorouders en krachten in de natuur. Voor de meeste Balinezen is de onzichtbare wereld (niskala) even belangrijk als de zichtbare (sekala). De macrokosmos of ‘grote wereld’ (buana agung) heeft dezelfde structuur en bestaat uit dezelfde elementen als de microkosmos of ‘kleine wereld’ (buana alit). Meer weten over hoe het Balinese hindoeïsme de kosmos ziet? Lees hier verder

Zij visualiseren de zegeningen van vruchtbaarheid en regeneratie die vanaf de bovenwereld naar de wereld van de mensen stromen. Een lamak is niet alleen een versiering van een altaar of schrijn, maar het bovenste gedeelte van een lamak dient ook als basis voor de offers die op het altaar worden geplaatst. Doordat de lamak zo opvallend is, wijst hij de goden de weg naar de offers en draagt daarmee bij aan het positieve effect van het ritueel.

Vergankelijk en permanent

De meeste lamak worden gemaakt van palmbladeren, want een lamak moet net als een offer worden gemaakt van natuurlijk, vergankelijk materiaal. Dat staat symbool voor de regeneratie van het leven. Maar lamak komen ook voor in meer permanente vorm, gemaakt van textiel. Deze moeten voor de duur van het ritueel wel altijd worden aangevuld met een lamak van natuurlijk materiaal.

Na afloop van het tempelfeest worden deze lamak en andere tempelversieringen van textiel en munten weer netjes opgeborgen. Die van palmblad worden verbrand. Voor het volgende tempelfeest moeten zij weer opnieuw worden gemaakt, om de verbinding tussen hemel en aarde wederom te bevestigen.

Meer weten over deze bijzondere versieringen? Lees hier verder.

Terug naar hoofdpagina

Tempelfeesten
Tempelfeesten op Bali
Link