RV-2584-169
Een serie publicaties over herkomstonderzoek

Provenance-reeks

De Provenance-reeks is een serie publicaties over herkomstonderzoek in onze musea.  

Provenance #5

Provenance #5 presenteert recent onderzoek naar de China-collecties van het Wereldmuseum door acht verschillende onderzoekers. De objecten variëren van 18e-eeuws porselein tot 20e-eeuwse houtblokdrukken, die werden gemaakt en gebruikt in de context van internationale handel, imperialisme, diplomatie en religieuze missies. Zodoende tonen deze ‘Chinese’ objecten verbondenheid met o.a. Korea, Zuid-Afrika, en Peru. Omdat dit het eerste Provenance nummer is sinds de naamsverandering naar Wereldmuseum, is er ook een overzicht opgenomen van de verschillende namen die het museum sinds 1837 heeft gehad.

Provenance #4

Provenance #4 gaat over textiel in Azië en Oceanië. De auteurs Linda Hanssen en Sabine Bolk hebben diepgaand onderzoek uitgevoerd naar de verzamelpraktijken, textieltechnieken en herkomst van textiel in onze collectie.

 

Provenance #3

Publicatie van dit deel van de Provenance-reeks is gewijd aan enkele van de kunstwerken en woorden van hedendaagse inheemse kunstenaars in de tijdelijke tentoonstelling First Americans die op 9 juli 2020 is geopend in Wereldmuseum Leiden.

First Americans is een bescheiden tentoonstelling die ongeveer 80 vierkante meter in beslag neemt, verdeeld over twee zalen naast de permanente zalen over inheems Amerika en Poolcirkel gebieden op de eerste verdieping van Wereldmuseum Leiden. De zalen waar First Americans te zien is, waren in het oorspronkelijke museumplan gereserveerd voor de presentatie van tijdelijke tentoonstellingen en hedendaags werk. 

 

Provenance #2

Publicatie van het herkomstonderzoek naar de Benin collecties van het Nationaal Museum van Wereldculturen

Het Nationaal Museum van Wereldculturen heeft diepgaand onderzoek gedaan naar de herkomst van de collecties gerelateerd aan het Benin koninkrijk, en dan met name naar de kunstwerken die te maken hebben met de aanval op, en het plunderen van, Benin City in 1897. We erkennen de pijnlijke geschiedenis en het daaruit voortkomende gevoel van verlies belichaamt door deze kunstwerken. Vanuit deze betrokkenheid willen we het volledige onderzoek naar deze collecties, die historisch toegeschreven worden aan het Benin koninkrijk, toegankelijk maken. Dit maakt deel uit van ons streven transparant te zijn en toegang te bieden tot onze collecties en hun historie. 

Het gratis te downloaden e-boek presenteert ons meest actuele herkomstonderzoek naar de Benin City collecties. Het is gebaseerd op documenten uit archieven in het Nationaal Museum van Wereldculturen en daarbuiten, biografische informatie en historische bronnen. Om bij te dragen aan het bredere onderzoek naar de Benin City collecties en om de aard van de relatie vast te stellen tussen deze kunstwerken en de militaire plundering van Benin City in 1897, zijn we nagegaan op welke wijze de kunstwerken door de musea zijn verworven.

De Raad voor Cultuur presenteerde in oktober 2020 het rapport getiteld ‘Koloniale Collecties en Erkenning van Onrecht’. Het museum erkent het systemische onrecht waar de plundering van Benin City onderdeel van was, en de noodzaak voor het herstellen van dit onrecht als één van de taken van het museum. De publicatie The Benin Collections at the National Museum of World Cultures is een stap in dit proces en een uitnodiging voor verdere dialoog en actie. 
 

Voor pers: voor afbeeldingen bij een artikel is persbeeld op te vragen via pers@wereldculturen.nl , onder vermelding van "beeldaanvraag Benin onderzoek".

Provenance #1

Dit rijk geïllustreerde exemplaar gaat over bestaande collecties zoals de missiecollectie van het Wereldmuseum Berg en Dal, Chinese Boeddhahoofden, een veren hoofdtooi uit Papoea-Nieuw-Guinea en een model ossenwagen uit Zuid-Afrika. Maar ook nieuwe aanwinsten komen aan bod. Kawahara Keiga’s kamerscherm en Susan Stockwell’s Territory Dress.

Hoofd Conservatoren Henrietta Lidchi schreef het voorwoord. Conservator Midden-Oosten en Noord-Afrika Sarah Johnson en Conservator Oceanië Wonu Veys schreven de introductie en redigeerden de teksten. De andere auteurs zijn: Herkomstonderzoeker Rosalie Hans, Assistant Curator East and Central Asia National Museums Scotland Karwin Cheung, Junior Conservator West Nieuw-Guinea Erna Lilje, Junior Conservator Zuid-Afrika François Janse van Rensburg, Junior Onderzoeker RCMC/Japan Davey Verhoeven en Conservator Populaire Cultuur en Mode Daan van Dartel. 

De reeks is digitaal beschikbaar, download de publicatie hieronder of bekijk hem in de browser.