posters for the planet header
17-12-2024 t/m 05-01-2025

Posters for the Planet

Aan de ontwerpwedstrijd Posters for the Planet kon iedereen deelnemen, van ontwerper tot creatieveling. De wedstrijd vormt de basis van een mediacampagne over het klimaat. Die campagne is nodig omdat 80 procent van de Nederlanders zich weliswaar zorgen maakt over stijgende temperaturen en afnemende biodiversiteit, maar het lastig vindt hoe ze die zorg kunnen omzetten in een zinvolle bijdrage aan een beter milieu. Van 17 december 2024 t/m 5 januari 2025 zijn de winnaars van de ontwerpwedstrijd te zien in Wereldmuseum Amsterdam.

Posters for the Planet – a competition for a better world wil het verschil maken tussen goede voornemens en daadwerkelijke verandering. Daar is een krachtige poster voor nodig.  Een poster kan namelijk iets waar woorden en opinies niet in slagen: de complexiteit van oorzaak en gevolg samenballen in één sterk ontwerp. Een poster met een sterke call to action die straks in het hele land is te zien in een reizende expositie langs musea en in een mediacampagne op straat en op onverwachte plekken in de samenleving.

De winnaars van de posters worden geselecteerd door de vijfkoppige vakjury bestaande uit gedragswetenschapper Reint Jan Renes; directeur stichting Urgenda Marjan Minnesma; conservator Stedelijk Museum Amsterdam Thomas Castro; cartoonist Jip van der Toorn en directeur Klimaat van de Turing Foundation Lian Heinhuis.

De vakjury heeft uit een indrukwekkend aantal van bijna 1500 inzendingen 31 ontwerpen geselecteerd voor de longlist. Op 16 oktober wordt bekend welke 10 ontwerpen hebben gewonnen en te zien zullen zijn in de tentoonstelling. Bekijk de longlist op de website.

Posters for the Planet is een initiatief van de Turing Foundation.