Onvoltooid Verleden
On view from 9 May 2025 

Unfinished past: return, keep, or...?

Increasingly, the question is being asked whether museums should return collections to their countries of origin. Politicians, activists and communities from former European colonies advocate returning objects to their countries of origin. Museums themselves are also asking critical questions: how did these objects end up in their collections? And who do they actually belong to? 

In this new exhibition, you step into the middle of this current debate on restitution. Discover the different perspectives, dilemmas and stories behind the objects. Dive into provenance studies and investigate for yourself how complex the questions around ownership and value can be. What future do you see for World Museum collections? Return, keep, or...? 

Besides historical objects, contemporary art plays an important role in the exhibition. Artists and collectives Pansee Atta, Daniel Aguilar Ruvalcaba, Aram Lee, Zara Julius & Zoé Samudzi, Hande Sever & Gelare Khoshgozaran and Lifepatch give their critical, creative and emotional vision of the future of this cultural heritage. 
 
Let yourself be taken into an exhibition that not only asks questions, but also invites you to help think about the answers. Visit Unfinished Pasts from 9 May 2025. 

Onvoltooid Verleden
Image: Ivory statue of standing man with state sword (royal scepter) from collection NMVW. Culture: Woyo. Origin: Central-Africa / Angola / Cabinda (province)

Debat over roofkunst en restitutie

De vraag over hoe bepaalde objecten in de collecties van musea terecht zijn gekomen en van wie deze objecten eigenlijk zijn is heel erg actueel. Vragen als: is dit roofkunst? En moet dit worden teruggegeven? En aan wie? Worden steeds vaker gesteld. In de tijd van kolonialisme zijn er veel kunstwerken en objecten bij verschillende musea terechtgekomen, waaronder ook in de collectie van Wereldmuseum. De herkomst van objecten is niet altijd met zekerheid vast te stellen en bovendien hangt het af van hoe je bepaalde begrippen definieert. Noemen we iets alleen roofkunst als het daadwerkelijk in beslag is genomen, of ook wanneer het onder druk is verkocht? En wat verstaan we precies onder 'dwang'? Om hier antwoord op te krijgen wordt er veel onderzoek gedaan. Eén van die onderzoeken is het Gezamenlijk herkomstonderzoek koloniale collecties. Een onderzoek naar de herkomst van koloniale objecten uit de collecties van verschillende musea.

Pressing Matter

Pressing Matter is een vierjarig internationaal onderzoeksprogramma naar koloniaal erfgoed, gefinancierd door de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) en gecoördineerd vanuit de Vrije Universiteit Amsterdam. Het programma onderzoekt hoe collecties die zijn verworven tijdens de koloniale periode ons helpen het verleden beter te begrijpen, maar ook de vele manieren waarop dit verleden voortleeft in het heden. Het richt zich op vragen rond het eigendom en de waarde van deze collecties. Maar ook het potentieel dat ze hebben voor de hedendaagse samenleving hier in Nederland én in de landen van herkomst.