Kinderen plukken kraaienbessen in Groenland

Wat is er te zien?

Raad van de Raaf

In Raad van de Raaf maken kinderen kennis met de Nederlandse Raymi en de Groenlandse Ivalu. Zij zijn lid van de Raad van de Raaf, een wereldwijde groep kinderen die zich inzet voor het klimaat en een gezonde aarde. Je ontdekt hoe inheemse gemeenschappen in Groenland, Peru, Marokko en Bangladesh dagelijks de gevolgen van de klimaatcrisis voelen en ermee omgaan.

Hoofdkwartier Groenland

Ivalu neemt je mee naar haar Kalaallit Nunaat, "Land van de Groenlanders". Daar zie je een pittoresk én ruig Groenlands landschap met steile kliffen, arctische bloemen, ijsschotsen en wilde heuvels. Je stapt op de hondenslee van Malik, doet de balanstest in de kajak van jager Lars en luistert naar het geluid van de smeltende gletsjer. Ook ga je mee in de verhalen van de hand van de Groenlandse filmmaker Aká Hansen.

Raymi laat je kennis maken met oorspronkelijke bewoners in Peru, Marokko en Bangladesh. Zij vertellen in persoonlijke videoportretten hoe zij samenleven met hun omgeving én omgaan met de gevolgen van klimaatverandering. Van alpaca’s en smeltende gletsjers in Peru tot de verwoestijning in Marokko en de verzilting in Bangladesh.

Katoengras

Samenwerkingen

In de tentoonstelling is veel hedendaagse kunst te zien. Bijvoorbeeld van de Groenlandse kunstenaar Bolatta Silis Høegh die speciaal voor de tentoonstelling een kunstwerk heeft gemaakt. Ook zijn er objecten uit het Groenland van nu te zien. Films, gemaakt door de Groenlandse filmmaker Aká Hansen en fotograaf Nicole Franken en journalist Yvonne Dudock van Indigenous People Today, vertellen indringende persoonlijke verhalen.

Wereldmuseum Junior (voorheen Tropenmuseum Junior) maakt als bijna 50 jaar succesvolle kindertentoonstellingen. Je wordt ondergedompeld in een wereld waar je zelf actief deel van uit gaat maken. Bezoek en beleef de nieuwste Junior-tentoonstelling vanaf 14 december 2024.