Tropenmuseum
Van Javaanse kris tot banjo uit Suriname

5 topstukken uit het Tropenmuseum

Van Javaanse kris tot banjo uit Suriname. Bekijk hier de vijf topstukken uit het Tropenmuseum

De kris van Knaud

Deze bijzondere kris is misschien niet de mooiste die het museum bezit, maar uniek is hij wel! Vernoemd naar Charles Knaud (1840-1897), een enigszins excentrieke Nederlander, geboren en getogen op Java. Knaud voelde zich sterk aangetrokken tot de wetenschap en mystiek van het eiland. Hij ging in de leer bij een dukun, een Javaanse genezer en werd zelf ook dukun. Ooit genas hij de ernstig zieke zoon en troonopvolger van een Javaanse vorst. Als beloning schonk de vorst Knaud de oudste en kostbaarste pusaka van het hof: een kris. 

Op de kris staat een Javaans jaartal: 1264. Dit is in de christelijke tijdrekening 1342. De 'kris van Knaud' is daarmee de vroegste, werkelijk dateerbare kris die bekend is. Heel lang is de kris alleen bekend geweest uit publicaties en was hij spoorloos. In de zomer 2002 is hij  alsnog gevonden: in de bankkluis van de erven familie Knaud. Die hebben hem aan het Tropenmuseum in langdurig bruikleen gegeven, waar hij nu te bewonderen is.

De kris is erg verweerd maar als je goed kijkt, zie je taferelen uit het hindoe-epos Ramayana op de kling. Zo kun je bijvoorbeeld de generaal van het apenleger Hanuman en z’n tegenstander Rahwana erop ontdekken, en is een kleine Ganesha ook van de partij!

Bekijk dit object in detail op onze collectiesite.

De kris van Knaud

Bisjpaal - Een dode herdenken

Bisj-palen worden gemaakt door de Asmat voor de bisj-ceremonie. Op het houtsnijwerk van deze bisj-paal, gemaakt uit de stam en plankwortels van mangrovebomen, zijn overleden kinderen en mensen die door een vijand zijn gedood te zien. De kleine menselijke figuur onderaan ondersteunt andere figuren, daarop staan twee mannelijke figuren met bovenaan een vrouwelijke figuur.
Tijdens de bisj-ceremonie herdenkt men de gestorven leden van de gemeenschap. In het verleden werd hun dood tijdens de ceremonie ook gewroken als ze door de vijand waren omgebracht. 

De bisj-palen houden niet alleen verband met de dood maar ook met vruchtbaarheid en nieuw leven. Na de ceremonie wordt de paal naar het moeras gebracht om weg te rotten. De bovennatuurlijke kracht van de bisj-palen bevordert zo de groei van de sagopalm, een belangrijk voedingsgewas in dit gebied. 

Deze paal is aangekocht door de professionele verzamelaar Carel Groenevelt in 1954. Hij heeft veel in Nieuw Guinea verzameld, voor alle volkenkundige musea in Nederland die nu deel uitmaken van het NMVW  en het daaraan gelieerde Wereldmuseum in Rotterdam. 

Bekijk dit object in detail op onze collectiesite.

Bisjpaal

Banjo

Deze banjo uit Suriname is de oudste die bekend is van het Amerikaanse continent. Hij is gemaakt door een onbekend tot slaaf gemaakt persoon rond 1770 en werd verzameld door Gabriel Stedman, een Schotse kapitein in dienst van Nederland. Diens boek vol tekeningen is een van de belangrijkste informatiebronnen over de slavenperiode in Suriname. 

Dit soort muziekinstrumenten hebben waarschijnlijk hun oorsprong in Afrika. Doordat trommels en windinstrumenten die de Afrikaanse muziek domineerden, vroeg verboden werden in het Caraïbisch gebied en de kolonies waar Afrikaanse tot slaaf gemaakten te werk werden gesteld, stapte men over op banjo's. Hij was bestemd voor gebruik binnenshuis; voor vermaak van de tot slaaf gemaakten onderling. 

Bekijk dit object in detail op onze collectiesite.

Banjo

Pustaha

Dit grote Pustaha boek is al meer dan 160 jaar te zien in (de voorgangers van) het Tropenmuseum. Pustaha (Sanskrit) zijn boeken of manuscripten die handelen over magie en waarzeggerij. Dit exemplaar is voor zover bekend het oudste en grootste Batak wichelboek. Het is geschreven door Guru Tumurun Hata ni aji, namora Simanjuntak, te Lobu Siregar aan het Tobameer in Sumatra. Midden 19e eeuw is het verzameld door H. Neubronner van der Tuuk, die daar was om de Bijbel in het Batak te vertalen. 

Een Batak ritueel specialist, een datu, maakte op de harmonicawijze gevouwde boombast zijn aantekeningen in Poda, een rituele taal. Dit verklaart het fragmentarische karakter van de teksten. Een datu had kennis van geneesmiddelen, magische medicijnen en astrologie en maakte amuletten. Verder bedreef hij magie en bemiddelde tussen goden-, voorouder- en mensenwereld.  Bovenop dit boek zit een mythisch wezen met een Singa (leeuw, draak) kop, mogelijk Naga Padoha, de mythische slang uit de oerwateren.

Bekijk dit object in detail op onze collectiesite of bekijk de binnenkant van het boek.

Pustaha

She has 99 names

Deze schoenen zijn in 2017 gemaakt door modeontwerper Karim Adduchi en schoenmaker Yasser Najjar uit Aleppo, Syrie, die nu in Nederland woont en werkt. Adduchi werkte voor zijn serie She has 99 Names samen met immigranten en vluchtelingen aan creaties die de rol van vrouwen in zijn thuisland Marokko becommentariëren. De hoge beukenhouten zolen van deze schoenen grijpen terug op een lange traditie van houten platform schoenen in het Midden-Oosten. Ze werden vaak gebruikt door vrouwen in het badhuis  om hun voeten droog te houden. In dit werk heeft Adduchi de houten bodem veel hoger gemaakt, waardoor het onmogelijk is balans te houden. Hiermee wil hij aantonen hoe het op een voetstuk plaatsen van vrouwen in de Marokkaanse samenleving, hun leven precair maakt. 

Daarnaast verwijst hij met  de gouden kleur van de slippers in Marokkaanse stijl, babouches, ook naar de manier waarop vrouwen beschermd en gekoesterd worden in islamitische samenlevingen. De titel van de serie She has 99 names, Zij heeft 99 namen, refereert aan het feit dat God 99 namen heeft in Islam. Adduchi feminiseert de uitdrukking, door ‘God’ te vervangen met ‘zij’. 

De geometrische patronen op de verhogingen, vakkundig uitgesneden door Najjar, zijn niet typisch voor schoenen maar eerder van architecturale decoratie in de islamitische wereld. Deze motieven, hier gebaseerd op een achtpuntige ster, zijn keurmerken geworden van islamitische kunst. In plaats van zich te beperken tot de schoenmaaktraditie in Marokko, speelt Adduchi met het beeld dat wij hebben van islamitische kunst en dat van de Marokkaanse samenleving. 

Bekijk dit object in detail op onze collectiesite.

Schoenen