Wax-print stoffen uit Helmond razend populair in West-Afrika

Wax-print stoffen uit Helmond razend populair in West-Afrika

'Als de stof vergaat, blijven de kleuren over'. Wax-prints die door een stoffenfabrikant in Helmond - Vlisco - gemaakt worden zijn sinds eind 19e eeuw razend populair in West-Afrika. Waarom? Dat lees je hier.

Vlisco maakte sinds 1846 meer dan 350.000 dessins. Ze zijn kleurrijk en expressief en sluiten prima aan op de smaak van Afrikaanse vrouwen. Vliscostoffen zijn erg duur; veel meer dan een maandsalaris van een gemiddeld Afrikaans gezin. Maar ze zijn zeer gewild en een statussymbool voor vrouwen.
 ‘Le Paradis’, 1933

Aan dessins worden op het Afrikaanse continent vaak eigen namen gegeven die verwijzen naar personen, gebeurtenissen of de beslommeringen van het dagelijkse leven. Vaak bedenkt een vrouwelijke verkoper - mammie - die naam

Wax-prints worden als kleding gedragen maar het is ook een statussymbool en een investering. Vroeger begon een vrouw te verzamelen als ze ging trouwen. Van een verloofde werd verwacht dat hij zijn toekomstige bruid meerdere wax-prints schonk. Nu verzamelt een vrouw vanaf het moment dat zij geld verdient. Van rijke vrouwen zijn collecties van wel 300 verschillende dessins bekend.
Boule d'Ambiance, ontwerp uit 1982 Dit dessin verwijst naar jonge vrouwelijke studenten in Ivoorkust die relaties aangaan met oudere mannen.