De Azteken: echte chocoholics

De oorsprong van chocolade voert terug naar oude culturen als de Azteken en de Maya’s. Zij maakten een soort chocoladedrank, waar ze goddelijke en mystieke eigenschappen aan toedichtten. Dat ‘het donkere goud’ in de eeuwen daarna zo wijdverspreid is over de wereld, kent echter een bitterzoete geschiedenis.

Waar de geschiedenis van chocolade precies begint, is tot op de dag van vandaag niet helemaal duidelijk.
Cacao
Archeologen hebben nog maar kort geleden resten van cacao gevonden in een 5500 jaar oude nederzetting in Ecuador.
Daarvoor is lange tijd gedacht dat de oorsprong in Midden-Amerika lag, waar de cacaoboom rond 1500 v. Chr. voor het eerst gecultiveerd werd.
Cacao gedronken op rituele wijze, uit de Codex Borgia
Feit is dat cacao in die tijd al in verschillende culturen een belangrijke rol speelde.
In 1568 schreef Bernal Díaz del Castillo, die Cortés vergezelde bij de verovering van Mexico, over de ontmoeting met de Azteekse keizer Montezuma
Cortés
“Van tijd tot tijd schonken zij hem (Montezuma) in bekers van zuiver goud een bepaalde drank gemaakt van cacao"