Collectie op reis: Nieuw-Guinea collectie te zien in Parijs

Begin september 2018 stonden in het depot van het Nationaal Museum van Wereldculturen negen transportkisten klaar voor verzending naar The Royal Academy of Arts in Londen. Vierentwintig voorwerpen uit de collecties van het Wereldmuseum (voorheen Tropenmuseum en Museum Volkenkunde) gingen op reis voor een tentoonstelling, eerst in Londen en daarna in Parijs, in Musée du quai Branly-Jacques Chirac.

Tentoonstelling Oceania

In 1768 richtte een groep Britse kunstenaars The Royal Academy of Arts op en dit 250-jarig bestaan wordt gevierd met de tentoonstelling Oceania.
Royal academy - collectie - Wereldmuseum
In datzelfde jaar ondernam Kapitein James Cook zijn eerste ontdekkingsreis naar De Grote Oceaan. Een zoektocht naar wat Europeanen toen terra australis incognita noemden, het nog onbekende zuidelijke continent.
De voorwerpen zijn in negen kisten met twee vrachtwagens naar Londen vervoerd, begeleid door een restaurator van ons museum en twee art handlers van een kunsttransportbedrijf.

Ben je benieuwd naar wat er allemaal komt kijken bij een bruikleen? Lees dan snel verder.